Article 29 December 2021

Krogeruksen tekijänoikeudellinen vuosikatsaus 2021

Olemme koonneet tekijänoikeudelliseen vuosikatsaukseen lyhyet tiivistelmät ja analyysit viimeisen noin puolentoista vuoden ajalta valikoidusta kotimaisesta ja Euroopan unionin tuomioistuimen tekijänoikeudellisesta oikeuskäytännöstä. Lisäksi mukana on valikoituja esimerkkejä tekijänoikeusneuvoston viimeaikaisista lausunnoista.

DSM-direktiivin kansallinen implementointi on edelleen kesken. Kyseessä on merkittävin tekijänoikeuslainsäädännön uudistus lähes 20 vuoteen. Tekijänoikeus on kuitenkin kehittynyt 2000-luvulla voimakkaasti nimenomaan oikeuskäytännön kautta, ja erityisesti unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntö on muodostunut keskeiseksi tekijänoikeutta muokkaavaksi instrumentiksi. Tästä syystä oikeuskäytännön seuraaminen on tekijänoikeusjuristeille keskeistä. Unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä on arvioitu ja muokattu erityisesti tekijänoikeuden peruskäsitteiden sisältöä. Toivommekin tämän kirjasen olevan hyödyllinen ja tarjoavan suhteellisen kompaktissa muodossa kuvan siitä, mitkä ongelmat kotimaisessa ja unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä ovat olleet pinnalla.

Olemme valinneet kirjaan mielestämme kiinnostavimmat viimeaikaiset kotimaiset ja unionin tuomioistuimen oikeustapaukset. Valinnat ja niistä esitetyt johtopäätökset ovat kuitenkin kirjoittajien omia, ja etenkin unionin tuomioistuimen ratkaisujen runsaasta määrästä johtuen kaikkia ratkaisuja ei ole ollut mahdollista käsitellä. Tavoitteemme on tehdä tästä julkaisusta vuosittainen, joten palaute ja kommentit toimitukselle ovat erityisen tervetulleita.

Lue kirjanen tästä

Similar articles